five-fingers-bikila-evoBeh s bosými nohami je pre človeka prirodzenejší. Ak beháte v bežnej bežeckej obuvi, sklon topánky medzi špičkou a pätou vás núti dopadať na pätu. Pri dopade na pätu je ale náraz prudší a nepríjemne sa prenáša do kolien a celého tela.Ak pravidelne beháte a máte problémy s kolenami alebo chrbtom, mali by ste sa zamyslieť nad vaším bežeckým štýlom. Prečítajte si, aké výhody má minimalistická (bežecká) obuv nielen pre bežcov.

Výhody behu naboso

 Beh alebo chôdza v minimalistickej obuvi posilňuje svalstvo five-fingers-skusenosti-2chodidla a zabraňuje poklesu klenby, čo je veľmi častá a nepríjemná diagnóza veľkej časti populácie.

 Bežci v bežných športových topánkach často pociťujú bolesti kolien a chrbta, ktoré sú spôsobené nárazmi na pätu. Pri behu „naboso“, alebo v  minimalistickej obuvi sú nárazy pohltené prednou časťou alebo stredom chodidla, čo je pre nohu prirodzenejšie a zdravšie.

 Hrúbka podrážky pri minimalistickej obuvi sa pohybuje od 3 do 7 mm. Topánky tak poskytujú intenzívny kontakt s terénom, v ktorom sa pohybujete. Takéto topánky sú maximálne ohybné a v mnohých prípadoch len imitujú akúsi hrubšiu ponožku, aby ste si nezranili nohy.

Bežné topánky vám ničia nohy. Používanie bežnej bežeckej, five-fingers-skusenosti-1vychádzkovej, či spoločenskej obuvi vedie k deformácii a oslabeniu funkcie chodidla. Chodidlo by pritom malo byť najsilnejším stavebným pilierom našej chôdze. Možno sa budete čudovať, ale vaše nohy nepotrebujú vložky na podporu prepadávajúcej sa klenby. Vaše nohy sú často oslabené dlhodobým sedením a potrebujú posilniť svoje svalstvo. Dlhé tisícročia sme behali bosí, no teória špeciálnych vložiek do topánok sa objavuje posledných 50 rokov. Zdravá topánka by mala byť bez opätku, širšia a maximálne ohybná a to neplatí len pre bežcov.

Minimalistická obuv Five Fingers – praktické skúsenosti

Beh v minimalistických topánkach si vyžaduje zvyk. Štýl chôdze a behu je obozretnejší a zaťažuje iné partie chodidla, ktoré môžu v začiatkoch bolieť, pretože sú oslabené.

“Prechod na minimalistickú obuv vyžaduje svoj čas. Je potrebné v nich začať chodiť najprv na krátke vzdialenosti, 2-3 km, po týždni, keď chodidlo zosilnie je možné pár kilometrov pridať.”

V „mini“ obuvi Vibram Five Fingers mám nabehaných cca 1800 five-fingers-skusenostikm s nasledujúcimi skúsenosťami:

 Ani pri dlhých behoch topánky neodierajú (nosím ich bez ponožiek), pretože veľmi dobre sedia na nohe.

 Nosenie naboso je príjemné vďaka kvalitnému vnútornému podšitiu a dokonalému odvádzaniu potu.

 Topánky zo začiatku farbia nohu najmä pri dlhých behoch, ale dá sa to ľahko umyť.

 Prsty v oddelených komorách držia správne postavenie a slúžia ako prevencia proti poklesu klenby – odkedy behám v minimalistickej obuvi, zbavil som sa zlého držania tela pri behu, bolestí kolien a chrbtice.

 Five Fingers sú vďaka svojej tenkej podrážke vhodné na teplejšie mesiace. Poskytujú však intenzívny a príjemný kontakt s terénom, čo pomáha spevniť chodidlo. Ani pri náročnejších terénnych behoch noha v topánke nebolí.

 Ľahká údržba a rýchlo-schnúci materiál.

 Vibram podrážka veľmi dobre drží na skalách a s topánkami zvládnete aj ľahšiu turistiku v teplejšom počasí.